Podzimní smutek


A je to tady… září a s ním podzim. Nevím, jak to máte vy, ale na mne padá v tomto období jakýsi smutek. Ne, nějaký těžký smutek depresivní, ale takový lehký… Většinou stojím u okna a říkám si, no co to je… Nic se mi neděje, venku je pořád hezky (tedy až na pár deštivých dnů), ale tam uvnitř mě to křičí, taková divná tíha… No, smutek… Dočetla jsem se v odborné literatuře, že t má kdekdo, tudíž nejsem žádná výjimka. Ale proč, sakra? Asi proto, že v sychravém počasí se na věci díváme jinak, než když na nás působí sluneční paprsky. Jasně, tohle léto nás doslova mořily… ale, co je to proti šedé obloze a deštivém počasí? A pak ta tma… Jak se blíží večer a tma mě přichází pozdravit, říkám si pokaždé „ještě ne“… „ještě chvíli světlo“… A pak člověka přepadnou nejrůznější splíny, někdo tomu říká podzimní deprese. Ale to proboha ne! Deprese je přece něco úplně jiného. Je to jen takový pocit úzkosti, smutku a nervozity.
Jak na to? Jak to překonat? Někdo se cpe vitamínem B, něco zkouší bylinky… Já zase čtu. Něco pozitivního, zajímavého, něco, co mi dá zapomenout na ten smutek ve mně… nebo jdu do kina… tedy, pokud dávají něco jiného než horor… anebo jdu uklízet, anebo jdu… Jasně, ono je úplně jedno, co člověk dělá, hlavně, že se v tom smutku neplácá a nenechá se jím ovlivnit. I když, ruku na srdce, jsou lidé, kteří se ve smutku vyžívají. Naříkají, stěžují si, jaký mají těžký život, jak se jim nic nedaří, ach jo, a tak…
Znám jednu, která od podzimu tráví své volné chvilky (a že jich má, protože už nepracuje) v posteli. Nečte, jen tak polehává, a naříká na svůj osud… Dle mého názoru je v tom něco jiného. Lenost. Znám ji skoro celý život a vzpomínám si, jak mne překvapilo, že když jsme byli na horách lyžovat (a to nám bylo dvacet!!!), tak po obědě si šla odpočinout (rozuměj lehnout) do postele a vydržela tam někdy i dvě hodiny. Na svah jsme se dostaly kolem čtvrté a v pět byla tak unavená (a stejně se už začalo pomalu stmívat), že jsme šly do hotelu… odpočívat… co taky jiného, že?
Takže ono jde spíš o to, jaký přístup člověk k životu má. Jestli sutku propadne nebo jestli se s ním popere… Ona někdy stačí obyčejná procházka. Víte, že pohyb je účinné přírodní antidepresivum. Zkuste to. Dodá dobru náladu, svěžest a chuť do života. A pak už je lehké ubránit se negativním myšlenkám.
Promiňte, ale ještě jsem si vzpomněla na tu moji známou… I když bylo lépe a my razily k moři, večerní procházka ji přiváděla k šílenství. Ona, která má přece tak těžký a smutný život, musí ještě po večerech se mnou absolvovat hodiny chůze?
Přemýšlela jsem o tom. Někteří lidé nemají v životě žádný cíl a myslí si, že už je nic nečeká. Jakby taky, žejo? On celý život je o kladení cílů a hledání smyslu života (i když třeba žádný nenajdeme). Takže klid. Podzimní depka je jenom sezónní záležitost (někdy i bohužel zimní), a i když se projevuje špatnou náladou a skleslostí, tak nás přece nerozhází… Četla jsem, že Švédové, Finové, Norové a vůbec lidé ze severu, nedostatek sluníčka řeší světlem. A tak si rozsviťte, prosím. Všude. Pořiďte si pořádné žárovky. A zapalte svíčky. Nejlépe ty vonné…
A taky si kupte nové šaty, zajděte ke kadeřníkovi a každé ráno se na sebe usmějte do zrcadla. Aspoň já to tak dělám. Neříkám, že to vždy pomůže. Ale někdy ano… Důležité je se s tím podzimem poprat a vědět, že po zimě zase přijde jaro… Tak nezoufejte! Nejste v tom sami…
A co vy na to?

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zvyk je železná košile

Přísloví, rčení a jiná přirovnání

O cestování jinak, aneb byla jsem v Keni